Wednesday 16 July 2014

4 Langkah Menurunkan Kadar Kolesterol Tinggi

Pada takaran normal, kolesterol sangat diperlukan oleh tubuh kita dan ia merupakan sumber kalori utama bagi tubuh. Jika asupan kolesterol dari makanan berlebihan, ancaman penyakit jantung dan pembuluh darah pun mengintai. Kunci utama untuk menghindarinya adalah menerapkan diet rendah kolesterol, untuk mempertahankan berat badan normal, menjaga kadar lemak dalam darah pada putaran normal, dan cukup melakukan aktivit fisikal seperti senaman.

Unsur lemak dalam plasma darah adalah kolesterol (LDL dan HDL), trigliserida, fosfolipid, dan asam lemak bebas. Tiga unsur yang pertama berikatan dengan protein tertentu membentuk lipoprotein, sehingga dapat disalurkan ke seluruh tubuh. Unsur lemak yang terakhir, berikatan dengan albumin.

Berikut adalah beberapa langkah sebagai salah satu cara dalam menurunkan kolesterol dan menjaga kestabilan kadar kolesterol dalam darah, diantaranya adalah :
  




1. Membataskan Pengambilan Lemak
Prinsip diet rendah kolesterol adalah, jumlah kalori dalam makanan setara dengan jumlah kalori yang digunakan untuk aktiviti seharian, sehingga tidak terjadi timbunan lemak dalam tubuh. Proporsi diet rendah kolesterol yang baik iaitu: jumlah kalori dari lemak sekitar 30% dari jumlah keseluruhan kalori yang diperlukan setiap hari.

Dari 30% lemak tersebut sebaiknya 10% kalori berasal dari lemak jenuh, yang banyak terdapat pada makanan haiwan, dan selebihnya berasal dari lemak tidak jenuh. Batas toleransi konsumsi kolesterol yang aman adalah 300 mg/hari; 50-60% dari jumlah kalori setiap hari berasal dari karbohidrat dan serat. Yang terakhir sesuaikan keperluan kalori untuk mencapai atau mempertahankan berat badan yang diinginkan.




2. Kontrol Berat Badan
Meski pun kadar kolesterol tinggi tidak terkait langsung dengan berat badan, kegemukan cenderung menyebabkan peningkatan kadar kolesterol darah. Menurunkan berat badan dapat menurunkan kadar kolesterol. Pemerhatian saya menunjukkan setiap penurunan berat badan 1 kg, HDL meningkat 0.35 mg/dL. Untuk menurunkan berat badan, pengambilan kalori seharusnya sedikit dari keperluan tubuh sehingga cadangan lemak dalam tubuh digunakan untuk memenuhi keperluan kalori.

Apabila berat badan normal, kalori yang berasal dari lemak dapat diganti dengan makanan tinggi karbohidrat sebagai sumber kalori utama pengganti lemak. Bahan yang mengadungi tepung dan serat, merupakan sumber terbaik glukosa. Misalnya roti, beras, gandum, buah-buahan serta sayuran. Serat diyakini lebih efektif menurunkan kolesterol karana sifatnya seperti spons, mudah menyerap kolesterol di saluran pencernaan.





3. Amalkan Aktiviti Fizikal
Beberapa penelitian melaporkan bahawa aktiviti fizikal dapat meningkatkan kadar HDL, menurunkan resistensi insulin, meningkatkan sensitiviti dan meningkatkan keseragaman fisikal, menurunkan trigliserida dan LDL, dan menurunkan berat badan. Senaman mampu mengkonversi kolesterol menjadi sterol yang kemudian dikonversi lagi menjadi hormon reproduksi. Karana itu, setelah senaman tubuh menjadi lebih segar-bugar.
  


4. Hindari Stres
Stres bukan hanya menurunkan sistem kekebalan tubuh, tapi juga menaikkan kadar kolesterol jahat. Kondisi stres menyebabkan terhambatnya pelepasan serotonin, hormon yang memberikan rasa rileks pada otak. Dari berbagai penelitian ditemukan, hormon stress iaitu adrenalin mahupun kortisol, dipercaya boleh mendorong reproduksi kolesterol dalam tubuh.



SUPPLEMEN TERBAIK UNTUK MENURUNKAN PARAS KOLESTEROL

Shaklee dengan bangganya telah melancarkan satu lagi PRODUK TERBAIK yang berasaskan 100% bahan semulajadi khusus untuk kesihatan anda! Kali ini ia adalahPHYTOCOL-ST. Ia berfungsi untuk menurunkan paras kolesterol; tanpa mengira faktor usia.




APAKAH KEISTIMEWAAN PHYTOCOL-ST?

Diperbuat daripada campuran bahan semulajadi yg mengandungi sterols & stanols tumbuhan yg dikenali sebagai 'phytosterols'. Rujuk sini untuk baca tentang phytosterols.

Penagmbilan 4 biji Phytocol-ST dalam sehari, adalah memenuhi keperluan 2000mg phytosterols yg diperlukan untuk menurunkan paras kolesterol manusia dewasa.

Kandungan phytosterols di dalam Phytocol-ST telah diperakui oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH) untuk membantu menurunkan paras kolesterol.
Tidak mengandungi pewarna mahupun perisa tiruan.

Dijamin halal, selamat & berkesan. Tidak mempunyai kesan sampingan yg buruk.



MENGAPA PERLU AMBIL PHYTOCOL-ST BERBANDING DIET SEMULAJADI?

Sebab ia akan memberikan hasil yg lebih pantas. Tambahan pula, kita sering 'tergoda' untuk mengambil makanan yg lazat dan kita sukai berbanding makanan yg sepatutnya kita ambil untuk memastikan diet kita adalah seimbang.



TESTIMONI

Ethan Wang; Sales Diretor di Shaklee Malaysia sendiri telah mencuba tahap keberkesanan Phytocol-ST ini. Dalam masa 2 bulan sahaja, beliau telah berjayamenurunkan kadar kolesterol beliau sebanyak 22%! Wowww! Sooo amazing kan…Dan, oh ye... beliau sanggup menghentikan pengambilan supplemen Shaklee yg lain tau, semata-mata untuk membuktikan keberkesanan Phytocol-ST ni.. Malah beliau makan seharian dengan tak mengambil kira tahap kesihatan diet seimbang pun... (^_^)… kira makan main bantai jer lah…


Jom kita intai-intai result Ethan ni:







Ayuh! turunkan paras kolesterol kita secara semulajadi sebelum terlambat! Jangan tunggu sampai salur jantung kita 'tersumbat' dan stroke datang menyerang baru nak bertindak! Itu sudah terlambat!

Harga Pasaran            : RM 197 sebotol
Kuantiti                      : 120biji
Tempoh pengambilan : 1 bulan




*Dapatkan diskaun sehingga 20% apabila anda mendaftar sebagai Ahli Shaklee.


Untuk mencuba dan mendapatkan SET MENURUNKAN KOLESTROL....



No comments:

Appointment

Copyright to Cahaya Nur Adhwa
Designed by UMIESUEstudio 2015