Wednesday 16 July 2014

ZINK: Mineral Penting Untuk Tubuh Kita!



Tahukah anda Zink merupakan mineral penting yang terdapat dalam setiap tisu badan manusia?  Dalam usaha untuk mendapatkan manfaat zink, ia adalah sangat penting untuk mendapatkan keperluan zink yang cukup, sama ada melalui diet atau makanan tambahan bagi mengelakkan masalah kesihatan yang berpotensi daripada kecil hingga meluas. 

Zink adalah penting untuk pertumbuhan, pengeluaran protein,pembahagian sel, sintesis DNA, fungsi imun, penyembuhan luka, tulang dan pembentukan gigi, pembaharuan kulit, aktiviti otak, fungsi sistem saraf yang betul, dan pengeluaran dan tindakan hormon termasuk hormon seks lelaki dan perempuan, insulin dan tekanan hormon.


Tanda-tanda berikutan kekurangan Zink mungkin menunjukkan individu tidak mendapat cukup dan terlepas manfaat zink.
1.    Kuku lembut termasuk garis putih
2.    Stretch mark
3.    Kulit pucat
4.    Terencat pertumbuhan
5.    Jerawat
6.    Hilang selera makan
7.    Fungsi imun terjejas termasuk kecenderungan jangkitan
8.    Rambut Kering
9.    Cirit-birit
10. Perkembangan seksual ditangguhkan
11. Testosteron yang rendah dan mati pucuk
12. Kemandulan
13. Mata dan kulit
14. Rabun malam
15. Berat badan
16. Demam pagi semasa mengandung
17. Kelesuan mental dan gangguan emosi termasuk keresahan
18. Insomnia


Penjagaan Kulit: Kajian telah menunjukkan zinc berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau acne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik masih dianggap lebih berkesan. 




Ekzema: Juga dipanggil sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan dan kulit yang kronik. Ia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan zinc di dalam badan. Zincmemainkan peranan yang penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan sempurna. 


Jerawat: mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zinc juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.











*Dapatkan diskaun sehingga 20% apabila anda mendaftar sebagai Ahli Shaklee.



Untuk mencuba dan mendapatkan ZINK Shaklee....

Anda boleh hubungi saya melalui:



No comments:

Appointment

Copyright to Cahaya Nur Adhwa
Designed by UMIESUEstudio 2015